fredag 27. juli 2012

- Nå har vi kommet oss gjennom dette året. Det går fremover nå

Line Nærsnes ble et symbol på både meningsløsheten og håpet i terrorhandlingene 22. juli i fjor.
Bildene av henne med en 20 centimeter lang treflis i hodet gikk verden rundt etter at bomben slo luften ut av Oslo.
På nesten mirakuløst vis gikk det bra. Søndag var seniorrådgiveren i Justisdepartementet tilbake utenfor Regjeringskvartalet for å hedre de som måtte bøte med livet for et år siden.
- Det å være her er både godt og vondt på samme tid, sa hun til Aftenposten.no etter at seremonien med Kongen og Statsministeren var avsluttet.

Urolig

Bare to ganger etter angrepet har hun vært tilbake ved sin gamle arbeidsplass.  Søndag visste hun ikke om hun orket å gå.
- Jeg har ombestemt meg flere ganger den siste tiden. Ofte har jeg ikke hatt lyst. Men nå kjenner jeg at det ville vært veldig feil å bli hjemme i dag, sa hun.
- Hvordan opplever du å stå foran Regjeringskvartalet?
- Jeg blir litt urolig når jeg kommer ned hit. Det føles som om det har gått så fort. Det har vært et år med forferdelig mye forskjellige følelser.

Heldig

Fredagen for ett år siden satt Nærsnes på kontoret sitt i 11. etasje i Høyblokken da bomben smalt. Hun ble blåst flere meter gjennom kontoret sitt. Etterpå husker hun ikke hvordan kontoret så ut.
- Jeg husker stort sett alt, bortsett fra det. Da jeg så ut i gangen var alt bare svart og hvitt. Og det føltes helt stille – men det var det selvsagt ikke, brannalarmene gikk jo, forteller hun.
Sammen med sin sjef Knut Fosli kom hun seg ned etasjene og ut av bygget – med flisen i hodet.
- Legen har fortalt at jeg var forferdelig heldig. Den var som et spyd. Jeg vet ikke hvorfor den kom inn sånn, kanskje var det fordi jeg ble slengt bakover. Men den gikk ikke inn i øyet eller videre inn i hodet, så jeg har hatt usedvanlig flaks, sa Nærsnes da hun forklarte seg i Oslo tingrett i vår.

Fellesskap

Siden har hun gjennom sin oppgave som hovedverneombud i Justisdepartementet jobbet mye med å bearbeide det som skjedde sammen med kollegene. I går brukte hun også tiden til å snakke og til å være stille sammen med kollegene.
- Vi er heldige som er en del av et system som tar vare på oss. Vi er en del av et større fellesskap. Samholdet vårt har blitt enda bedre etter terroren, så det er noe godt som har kommet ut av dette forferdelige,  sier hun.
Og selv om ingenting vil bli som før, kommer hverdagen langsomt tilbake.
- Nå har vi kommet oss gjennom dette året. Da har vi vært gjennom alle fasene en gang. Det går veldig fremover nå, sa Nærsnes.
Hentet fra: aftenposten.no
Rune Langerud