tirsdag 24. juli 2012

- Jeg så bare datteren min for meg da jeg sto på scenen

 BEVEGET:  En tydelig beveget Mohamed Ali Fadlabi fremførte diktet «Naomi» om datteren under minnekonserten 22.juli. Foto: Vegard Grøtt / Scanpix(Dagbladet): Da Chirag og Magdi i Karpe Diem skrev låta «Kjære påfugl» til minnekonserten på Rådhusplassen 22.juli, ga de kompis Mohamed Ali Fadlabi (36) ordet «påfugl» og ba ham om å skrive dikt.

For den sudanske 36-åringen, som de siste årene har vært bosatt i Norge, ble det naturlig å skrive et dikt til datteren.

- Diktet heter «Naomi» og er for og om min datter. Hun starter på skolen til høsten, og diktet handler om første skoledag. Jeg fikk tilsend «Kjære Påfugl» av Chriag og Magdi, og hørte på sangen og ble inspirert, forteller han til Dagbladet.

Så bare datteren sin for seg

- Hvordan var det å fremføre diktet foran flere tusen mennesker?

- Jeg så egentlig bare datteren min for meg. Jeg har aldri stått foran så mange mennesker før, men det var veldig stort. Men jeg var litt redd for norsken min, for jeg er ikke så veldig god i norsk, og synes det er vanskelig å skrive på norsk. Men håper folk tar til seg meningen i diktet, og overser de evetuelle gramatiske feilene, sier han videre.

«Påfugl på vei til første skoledag.
Ryggsekken som henger over skulderen hennes.
Den søte stemmen hennes.
Den hvite sko. Den røde flaske. Hello Kitty-matboksen.
Den beste jenta i hele verden.
Klarer å være alle disse fargene helt alene»

Fortsatt mye fobi

For Fadlabi gikk 22. juli-tragedien hardt inn på ham.

- Det er vanskelig å snakke om, og veldig skummelt. Jeg føler at ting er på vei til å forbedre seg, men jeg synes det er spesielt når vi snakker om så mye nestekjærlighet, samtidig som vi fremdeles har så mye fobi, sier han og trekker inn forrige ukes Rom-situasjon.

Da Fadlabi kom til Norge for noen år siden, var gutta i Karpe Diem noen av de første han ble kjent med.

- Det er slik i lille fine Oslo, at man møter folk. Nå er vi familie.

Hentet fra: aftenposten.no
Rune Langerud